15.7.22

Empresa o organització saludable

Organització que promou i protegeix la salut, la seguretat i el benestar de les persones amb qui interactua, amb un compromís explícit i d'una manera estructurada i continuada: els equips interns i els proveïdors, així com les seves famílies, la clientela i entorn proper.

El concepte d'empresa saludable és fonamental en el marc de la Responsabilitat Social Empresarial, i correspondria a la dimensió de les persones. És aplicable a qualsevol tipus d'organització independentment del sector en què actuï.

Inclou qüestions relacionades amb:

  • Ambient físic de treball (p.e. factors físics, químics, biològics, ergonòmics, electroquímics)
  • Ambient psicosocial de treball (p.e. cultura institucional, lideratge positiu, estils de comandament, igualtat de tracte, de drets i d'oportunitats)
  • Gestió de temps (horaris, flexibilitat, conciliació, reforma horària)
  • Hàbits de vida saludable (p.e. activitat física, alimentació adequada, prevenció del consum de substàncies nocives, vida activa i activitat social, salut mental)
  • Afectació a la salut de la clientela i a la salut pública en general a partir dels productes i serveis proveïts o com a conseqüència dels processos de producció.

En el passat el terme salut s'associava amb l'absència de malaltia. En el model industrial del segle passat, una persona estava sana quan no patia cap malaltia. Actualment, en un context més desenvolupat, amb una major centralitat de la persona i amb una emergència de models econòmics basats en el coneixement, el concepte de salut ha evolucionat i afegeix a l'absència de malaltia el benestar físic, mental, emocional, social, espiritual, sexual i ambiental.

De fet, aquesta definició ja té més de mig segle si bé no s'havia acabat d'implantar socialment: l'Organització Mundial de la Salut va definir (1946) la salut com l'estat de complet benestar físic, mental i social, i no sols l'absència d'afeccions o malalties. La salut implica que totes les necessitats fonamentals de les persones estiguin cobertes: afectives, sanitàries, nutricionals, socials i culturals. De manera més propera, el Desè Congrés de Metges i Biòlegs de Llengua Catalana (1976) definí la salut com una «manera de viure autònoma, solidària i joiosa».

Així, doncs, a més de prevenir la malaltia, es tracta de promoure la salut, entenent que la salut és un estat de benestar de la persona molt ampli, i que finalment es relaciona amb l'autorealització i amb la felicitat.

Avui dia, per a abordar aquest repte tan ambiciós i rellevant, les organitzacions on les persones treballen tenen una responsabilitat molt intensa i que va més enllà d'allò que es pugui obligar normativament perquè ja no es tracta sols d'evitar impactes perniciosos sinó de generar impactes positius, alguns de caràcter tan immaterial, que difícilment poden ser una obligació legal sinó que han de formar part d'una manera de repensar el model d'organització, l'estil de lideratge, l'apoderament de les persones, el respecte a la singularitat i a la diversitat...

El concepte d'empresa saludable inclou des d'aspectes més materials als més intangibles i des dels més relacionats amb la responsabilitat de l'organització als que corresponen a la responsabilitat de les persones però sobre els quals l'organització pot facilitar o influir positivament. Ens cal mostrar a la societat i al conjunt del teixit empresarial que una altra manera de fer empresa és possible, i que empreses que han optat, des del seu compromís i sentit de responsabilitat social, han aconseguit fer unes organitzacions més sanes i més equilibrades i, en conseqüència, més eficaces i productives.

A l'Ideari Respon.cat de la Responsabilitat Social ho expressàvem així:


 (definició del Grup de Treball d'Empresa saludable de Respon.cat)